prof. dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur

adres e-mail: bozena.sieradzka@ijp.pan.pl

Wykształcenie

    - 1983-1988 studia wyższe w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie, kierunek filologia polska
    - 1998 doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa
    - 2007 doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa
    - 2021 uzyskanie tytułu naukowego profesora

Członkostwo w gremiach naukowych

    - członek Polskiego Towarzystwa Językoznawczego
    - członek Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego

Obszary zainteresowań naukowych

    - leksykografia i leksykologia diachroniczna i synchroniczna

Uczestnictwo w projektach badawczych

    - od 2018 udział w projekcie badawczym nr 1H 17 0201 85 finansowanym w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki w latach 2018-2022 pt. "Baza leksykalna średniowiecznej polszczyzny (do 1500 r.) Fleksja" pod kierownictwem dr hab. Ewy Deptuchowej, prof. IJP PAN, realizowanym w IJP PAN w Krakowie.
    - 2017-2018 udział w projekcie badawczym Narodowego Centrum Nauki pt. "Ruch myśli L. Wittgenteina jako zapis kształtowania osobowości" pod kierownictwem dr hab. J. Bremera, realizowanym w Akademii Ignatianum w Krakowie.
    - 2011-2015 kierowanie projektem badawczym Narodowego Centrum Nauki w Krakowie pt. "Słownik pojęciowy języka polskiego", realizowanym w IJP PAN w Krakowie. (zob.)

Publikacje książkowe

  1. Sieradzka-Baziur B. (2020). Onomazjologiczny słownik online. Metodologia, zawartość, wykorzystanie w badaniach na przykładzie "Słownika pojęciowego języka staropolskiego", Kraków: Instytut Języka Polskiego PAN.
  2. Sieradzka-Baziur B., Cierpich A. (2020). Specjalistyczna edukacja biblingwalna w szkolnictwie wyższym, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.
  3. Sieradzka-Baziur B. (2006). Między błogosławieństwem a przekleństwem. Zagadnienia języka religijnego w twórczości Jana Kasprowicza, Prace Instytutu Języka Polskiego PAN, nr 128, Kraków: Wydawnictwo LEXIS.
  4. Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2006). Z uśmiechem po polsku (Hohoende Porandogo), polsko-japoński podręcznik do nauki języka polskiego, cz. 1. Podstawy gramatyki języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, wydanie II, , Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.
  5. Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2004). Z uśmiechem po polsku (Hohoende Porandogo), polsko-japoński skrypt do nauki języka polskiego, cz. 1. Podstawy gramatyki języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, wydanie 2, zmienione, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.
  6. Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2003). Po polsku z uśmiechem (Hohoende Porandogo), polsko-japoński skrypt do nauki języka polskiego, cz. 1. Gramatyka języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, wydanie 1, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.
  7. Sieradzka-Baziur B. (2002), Jana Kochanowskiego renesansowy świat uczuć. Analiza językoznawcza, Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN.
  8. Sieradzka-Baziur B., S. Urbańczyk, (2000). Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, B. Sieradzka-Baziur, cz. III publikacji - Nowe słowniki oraz uzupełnienia do cz. I i II, oraz bibliografii, wyd. IV zmienione i poszerzone, Kraków: Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego.

Książki pod redakcją

  1. Sieradzka-Baziur B., Baziur G. (2022), Wychowanie patriotyczne Polaków. Tradycja i współczestność, Oświęcim: Małopolska Uczelnia Państwowa.
  2. Sieradzka-Baziur B. (2019), Wittgensteins Denkbewegungen (Tagebücher 1930-1932/ 1936-1937) aus interdisziplinärer Sicht. Wittgenstein's Denkbewegungen (Diaries 1930-1932/ 1936-1937). Interdisciplinary Perspectives, (ed. with I. Somavilla, C. Humphries), Innsbruck: StudienVerlag.
  3. Sieradzka-Baziur B. (2018). Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, B. Sieradzka-Baziur (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków.

Artykuły

  1. Sieradzka-Baziur B. (2022). Reprezentacje leksykalne pojęcia MSZA ŚWIĘTA w średniowieczu. Analiza onomazjologiczna, Annales Universitatus Paedagogicae Cracoviensis, Folia 351, Studia Linguistica 17 (2022),
    s. 222-234.
  2. Sieradzka-Baziur B. (2022). Rozwój duchowy dziecka w pedagogice Janusza Korczaka, Horyzonty Wychowania, vol. 21, No. 28, s. 11-21.
  3. Sieradzka-Baziur  B. (2022). Exploring the verbal and nonverbal messages of children through Janusz Korczak’s, lens “Childhood in the Past”, publikacja online: zob.
  4. Sieradzka-Baziur B. (2021). Determinants of an old scientific text in the field of pedagogy on the example of the Prawo dziecka do szacunku [A Child’s Right to Respect] by Janusz Korczak, Multidisciplinary Journal of School Education, vol.10, 2021/2, No. 20, s. 187-197 zob..
  5. Sieradzka-Baziur B. (2021). Pojęcie wychowawca w Prawie dziecka do szacunku Janusza Korczaka, Horyzonty Wychowania, Vol. 20, No 55, s. 129-133 zob..
  6. Sieradzka-Baziur B. (2021). Reprezentacje leksykalne pojęć CHRZEST. CHRZEST JANOWY oraz CHRZEST PAŃSKI w średniowieczu. Analiza onomazjologiczna, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, Folia 332, Studia Linguistica 16, s. 185-198 zob..
  7. Sieradzka-Baziur B. (2020). Uwarunkowania kształcenia zdalnego w rodzinie w dobie Covid-19, Horyzonty Wychowania, vol. 12 (51), s. 89-99.
  8. Sieradzka-Baziur B. (2019). Podmiotowość nadawcy w dawnym tekście naukowym na podstawie analizy manifestu pedagogicznego Janusza Korczaka "Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie", Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, FOLIA 283, Studia Linguistica, 14, s. 203-217.
  9. Sieradzka-Baziur B. (2019). Kształtowanie się języka naukowego pedagogiki na przykładzie manifestu pedagogicznego "Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie" Janusza Korczaka, Przegląd Historyczno-Oświatowy, nr 3-4, s. 46-62.
  10. Sieradzka-Baziur B. (2019). Analiza pojęciowa wybranych manifestów pedagogicznych w ujęciu historycznym, Horyzonty Wychowania, vol. 18 (48), s. 75-85.
  11. Sieradzka-Baziur B. (2018). The evolution of scientific language of pedagogy on the example of Książki o wychowaniu dzieci [Books on children's upbringing] written by Erasmus Gliczner in the context of contemporary determinants of the language of science, The Journal of History and Education, 3-4, s. 5-16.
  12. Sieradzka-Baziur B. (2018). Profesor Marian Kucała jako naukowiec, mistrz i nauczyciel, Studia Paedagogica Ignatiana, vol. 2 (21), s. 87-98.
  13. Sieradzka-Baziur B. (2017). Semantyka historyczna - zakres badań i ich wyniki, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 234, Studia Linguistica 12, s. 226-237.
  14. Sieradzka-Baziur B. (2017). Semanticzna struktura "Poniattievoho slovnyka staropolskoji movy" onlajn, Visnyk,
    2 (86), s. 115-129.
  15. Sieradzka-Baziur B., Sejko N. (2017). Janusz Korczak w ukraińskich ta polskich doslidżenniach kinca XX i początku XXI stolittja, Ukraińska Polonistyka, nr 14 (14), s. 124-134.
  16. Sieradzka-Baziur B., Sejko N. (2017). Temporalni charakteristiki pedagogiki Wasilija Suchomlinskogo, Visnyk,
    5 (91), s. 106-113.
  17. Sieradzka-Baziur B., Duska J., Kajtoch K., Mika D. (2016). Słownik pojęciowy języka staropolskiego - charakterystyka, Język Polski XCVI, z. 3, s. 68-79.
  18. Sieradzka-Baziur B. (2016). Mediacja w średniowieczu a współcześnie w świetle faktów językowych, Horyzonty Wychowania, t. 15 (36), s. 109-125.
  19. Sieradzka-Baziur B. (2015). Some Remarks on the Religious Language in the Selected Texts by Ludwig Wittgenstein, Visnyk, 2 (80), s. 104-109.
  20. Sieradzka-Baziur B. (2015). Komunikowanie i wyrażanie emocji w tekstach średniowiecznych na podstawie Słownika pojęciowego języka staropolskiego, Poznańskie Studia Slawistyczne 9, s. 369-379.
  21. Sieradzka-Baziur B. (2014). Nazywanie Ducha Świętego w historii polszczyzny, Roczniki Humanistyczne. Językoznawstwo, t. LXII, z. 6, s. 33-50.
  22. Sieradzka-Baziur B. (2014). Dialog kreujący. O komunikacji językowej autora pakietu edukacyjnego z użytkownikiem, Studia Filologiczne, t. 27, s. 26-39.
  23. Sieradzka-Baziur B. (2013). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, Kraków 1994-2012, red. Marian Kucała, Poradnik Językowy 2 (701), s. 112-115.
  24. Sieradzka-Baziur B. (2013). O strukturze semantycznej języka. Pojęcie SAMOTNOŚĆ, Horyzonty Wychowania,
    t. 12 (23), s. 117-138.
  25. Majczak T., Sieradzka-Baziur B., Mika D. (2013). O zapożyczeniach turkijskich w języku polskim, Roczniki Humanistyczne. Językoznawstwo, t. LXI, z. 6, s. 93-107.
  26. Sieradzka-Baziur B. (2013). INDYWIDUALIZM jako pojęcie, Horyzonty Wychowania, t. 12 (24), s. 17-35.
  27. Sieradzka-Baziur B. (2012). O projekcie Słownika pojęciowego języka staropolskiego w kontekście prac dotyczących najdawniejszego słownictwa, Język Polski XCII, z. 2, s. 81-91.
  28. Sieradzka-Baziur B., Duska J., Kajtoch K. (2012). Ukończony został Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, Język Polski XCII, z. 4, s. 241-248.
  29. Sieradzka-Baziur B. (2011). Język polityki - dotychczasowe prace oraz perspektywy badawcze, Horyzonty Polityki, vol. 2(2), s. 89-110.
  30. Sieradzka-Baziur B. (2011). Lęki "homo loquens" i "homo scribens", Horyzonty Wychowania, t. 10 (19), s. 125-148.
  31. Sieradzka-Baziur B. (2004). O semantyce Mojej pieśni wieczornej Jana Kasprowicza. Funkcja magiczna języka, Annales Academiae Paedagogicae Cracovienis, Folia 19, Studia Linguistica II, s. 443-450.
  32. Sieradzka-Baziur B. (2003). Semantyka oraz cechy językowo-stylistyczne wybranych polskich hymnów, Slavia Occidentalis Iaponica, vol. 5-6, s. 60-90.
  33. Sieradzka-Baziur B. (2002). Hymny Jana Kasprowicza. Kategorie wykrzyknikowości, Prace Filologiczne, t. XLVII, s. 397-408.
  34. Sieradzka-Baziur B., Kozioł J. (1998). Jak poprosić Polaka o pomoc, jak mu coś zaproponować, jak wyrazić swoją sugestię? - zdania podrzędne ze spójnikami żeby, aby, ażeby, by, gdyby, Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców 10, s. 97-103.
  35. Sieradzka B. (1996). Listy Brunona Schulza - części początkowe i końcowe, Język Polski LXXVI, z. 2-3, s. 121-129.
  36. Sieradzka B. (1994). O semantyce wyrazu Bóg w utworach Jana Kochanowskiego, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie, Prace Językoznawcze VIII, s. 231-238.
  37. Sieradzka B., Yamane Ch. (1994). Części początkowe i końcowe listów polskich i japońskich (analiza kontrastywna), Język Polski LXXIV, z. 4-5, s. 283-292.

Rozdziały w książkach

  1. Sieradzka-Baziur, B. Sejko N. (2022). Wyznaczniki semantyczne pojęcia PATRIOTYZM w opinii współczesnych rodziców, [w:] red. G. Baziur, B. Sieradzka-Baziur, Wychowanie patriotyczne Polaków. Tradycja i współczesność, Oświęcim: Małopolska Uczelnia Państwowa, s. 81-93.
  2. Sieradzka-Baziur B. (2022). Prawa dziecka w sensie ścisłym na podstawie „Prawa dziecka do szacunku” Janusza Korczaka, [w:] red. M. Szymańska, Z. Marek, J, Mółka, M. Mółka, Pedagogika i teologia w realizacji zadań codzienności, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, s. 173-185.
  3. Sieradzka-Baziur B. (2019). Semantik und Form in Wittgensteins Denkbewegungen, [w:] B. Sieradzka-Baziur,
    I. Somavilla, C. Humphries (ed.), Wittgensteins Denkbewegungen (Tagebücher 1930-1932/ 1936-1937) aus interdisziplinärer Sicht. Wittgenstein's Denkbewegungen (Diaries 1930-1932/ 1936-1937). Interdisciplinary Perspectives, Innsbruck: StudienVerlag, s. 15-36.
  4. Sieradzka-Baziur B. (2018). Kształcenie w rodzinie w świetle terminów pedagogicznych, [w: tejże, (red.).] Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków, s. 217-241.
  5. Sieradzka-Baziur B. (2018). Pojęcie EDUKACJA w średniowieczu, [w:] M. Chrost i K. Jakubiak (red.), Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie,
    s. 169-181.
  6. Sieradzka-Baziur B. (2018). Wychowanie według zasad Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga jako przeciwdziałanie mowie nienawiści, [w:] M. Malczyńska-Biały, K. Żarna (red.), Naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 254-262.
  7. Sieradzka-Baziur B. (2017). Terminologia pedagogiczna, [w:] R. Przybylska, W. Śliwiński (red.), Terminologia specjalistyczna w teorii i praktyce językoznawców słowiańskich, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 197-211.
  8. Sieradzka-Baziur B. (2017). Dokument osobisty jako źródło danych na temat polskiej rodziny żydowskiej w czasie drugiej wojny światowej i po jej zakończeniu, [w:] G. Baziur, P. Skorut (red.), Obszar Europy Środkowej w geopolityce mocarstw (od Mitteleuropy do integracji europejskiej), Oświęcim: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 207-229.
  9. Sieradzka-Baziur B. (2017). Pojęcie WDZIĘCZNOŚĆ - semantyka wyrazów i wyrażeń służących do jego werbalizacji, [w:] A. Walulik, J. Mółka (red.), Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, s. 65-74.
  10. Sieradzka-Baziur B., Kajtoch K., Mika D. (2016). Leksyka średniowieczna w Słowniku pojęciowym języka staropolskiego, [w:] M. Mączyński, E. Horyń, E. Zmuda (red.), W kręgu dawnej polszczyzny II, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 287-300.
  11. Sieradzka-Baziur B., Kajtoch K. (2016). Pojęcie język w dwóch słownikach inspirowanych kategoryzacją semantyczną Rudolfa Halliga i Walthera von Wartburga (Porównawczy słownik trzech wsi małopolskich i Słownik pojęciowy języka staropolskiego), [w:] J. Klimek-Grądzka, M. Nowak (red.), Dawne z nowym łącząc…
    In memoriam Mariani Kucała, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski, s. 101-118.
  12. Sieradzka-Baziur B. (2016). Wyobraźnia jako pojęcie [w:] A. Królikowska, M. Łątkowski, B. Topij-Stempińska (red.), Dzieło chwali Mistrza … Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, s. 197-209.
  13. Sieradzka-Baziur B. (2016). Rozmyślanie przemyskie - losy zabytku i jego wykorzystanie w leksykografii,
    [w:] J. Bartmiński, A. Timofiejew (red.), Rozmyślanie przemyskie. Świadectwo średniowiecznej kultury religijnej, Przemyśl: Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu, s. 203-212.
  14. Sieradzka-Baziur B. (2015). O słownictwie polskim okresu przemian po roku 1989. Odmiana komputerowo-internetowa języka, [w:] K. Morita (red.), Spotkania polonistyk trzech krajów - Chiny, Korea, Japonia -
    rocznik 2014/2015, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies, s. 71-82.
  15. Sieradzka-Baziur B. (2013). Wkład językoznawców do badań nad spuścizną tekstową księdza Piotra Skargi i perspektywy dalszych analiz lingwistycznych, [w:] K. Biel, M. Stankiewicz-Kopeć (red.), Rzecz o dziele Piotra Skargi SJ. Słowo o historii, języku i kulturze, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 127-146.
  16. Sieradzka-Baziur B. (2013). Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego, [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 97-123.
  17. Sieradzka-Baziur B. (2011). Projektowany Słownik pojęciowy języka staropolskiego i jego przydatność w badaniach naukowych oraz w procesie dydaktycznym, [w:] M. Obrusznik-Partyka, L. Pacan-Bonarek (red.),
    Nie tylko o dydaktyce…, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 341-350.
  18. Sieradzka-Baziur B. (2010). Zapożyczenia japońskie w języku polskim - wprowadzenie, [w:] T. Sekiguchi (red.), Spotkania polonistyk trzech krajów - Chiny, Korea, Japonia - rocznik 2009, Międzynarodowa Konferencja Akademicka w Tokio, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies, s. 159-166.
  19. Sieradzka-Baziur B., Majtczak T. (2010). Wyrazy japońskie w tekstach do nauki języka polskiego dla Japończyków, [w:] G. Zarzycka i G. Rudziński (red.), Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców 17. Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego ? 2, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 185-193.
  20. Sieradzka-Baziur B. (2010). Najstarsze polskie słownictwo należące do rodziny wyrazowej ród,
    [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Rodzina w języku i kulturze, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 59-72.
  21. Sieradzka-Baziur B. (2010). Etymologia i semantyka wyrazu tożsamość, [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Językowo-kulturowy obraz tożsamości, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 57-66.
  22. Sieradzka-Baziur B. (2009). Cechy językowe "Hymnu Veni Creator" Stanisława Wyspiańskiego,
    [w:] W. Piotrowski (red.), Stanisław Wyspiański - człowiek wszechstronny, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 61-93.
  23. Sieradzka-Baziur B., Majtczak T. (2008). Interferencja w procesie przyswajania języka polskiego przez Japończyków, [w:] W. T. Miodunka, A. Seretny (red.), W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 169-184 pobierz.
  24. Sieradzka-Baziur B. (2008). W Japonii po polsku - przegląd ważniejszych zagadnień, [w:] J. Bujak-Lechowicz (red.), Dydaktyka XXI wieku. Szanse i zagrożenia, Piotrków Trybunalski: Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, s. 133-141.
  25. Sieradzka-Baziur B., Miyamoto A. (2006). Czas w wierszu Wisławy Szymborskiej Ludzie na moście a drzeworyt Hiroshige Utagawy Nagły deszcz na moście Ohashi, [w:] A. Dąbrowska i A. Nowakowska (red.),
    Czas-Język-Kultura, t. 19, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 291-299.
  26. Sieradzka-Baziur B. (2005). Nauczanie języka polskiego studentów pierwszego roku polonistyki Tokyo University of Foreign Studies a nowy dwujęzyczny podręcznik do nauki tego języka, [w:] P. Garncarek (red.),
    Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, s. 411-423.
  27. Sieradzka-Baziur B. (2005). Polonistyka na TUFS (Tokyo University of Foreign Studies), (Tokyo Gaikokugo Daigaku), Postscriptum, Szkoła Języka i Kultury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, nr 2 (50), s. 134-137.
  28. Sieradzka-Baziur B. (2002). Rozdział VIII: Poezja kościelna (Pieśni liturgiczne, tropy, sekwencje, hymny
    s. 257-282, Rozdział X: Zabytki (Pierwsze źródła, Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie, Psałterz floriański, Psałterz puławski, Biblia królowej Zofii (szaroszpatacka), s. 293-312, [w:] A. Skoczek (red.), Historia literatury polskiej, t. 1, Średniowiecze, Bochnia-Kraków-Warszawa: Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza.
  29. Sieradzka-Baziur B. (2001). Składniowe sposoby wyrażania emocji w polskich utworach Jana Kochanowskiego (zdania życzące), [w:] Z. Krążyńska i Z. Zagórski (red.), Poznańskie Spotkania Językoznawcze, t. VII, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 131-143.
  30. Sieradzka-Baziur B. (2001). Czy nowe polskie słowniki mogą pomóc cudzoziemcom w nauce języka polskiego, [w:] R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 198-204.
  31. Sieradzka-Baziur B. (2000). Językowy obraz serca w polskich utworach Jana Kochanowskiego,
    [w:] I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.), Uczucia w języku i tekście, t. 14, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 209-231.
  32. Sieradzka-Baziur B. (2000). Słowniki języka polskiego a nauka tego języka, [w: ] J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 333-344.
  33. Sieradzka-Baziur B. (1999). Pytania retoryczne z utworów Jana Kochanowskiego w funkcji wyrażania emocji,
    [w:] B. Greszczuk (red.), Język Teoria - Dydaktyka, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 265-278.
  34. Sieradzka B., Yamane Ch. (1999). Porandogoto nihongono tegamino taishiokenkyu - opuninguto kurozinguno kozo, [w:] A. Kozyra and R. Huszcza with the cooperation of Shigemasa Kukimoto, (edit.), To Commemorate 75 Years of Japanese Language Teaching at Warsaw University, Proceedings of Warsaw Symposium on Japanese Studies 23-26 November 1994, Warsaw: Academic Publishing House DIALOG, s. 505-517.
  35. Sieradzka-Baziur B. (1997). O stylistyce listów Brunona Schulza, [w:] J. Brzeziński (red.), Praktyka językowo-stylistyczna w tekstach artystycznych doby nowopolskiej, Zielona Góra, s. 91-105.
  36. Sieradzka B., Hrycyna W. (1996). O semantyce polskich i angielskich wykrzykników właściwych wyrażających emocje, [w:] M. Filipowicz-Rudek, J. Konieczna-Twardzikowa (red.), Między oryginałem a przekładem II, Przekład, jego tworzenie się i wpływ, Kraków: Universitas, s. 199-208.
  37. Sieradzka B. (1995). Stany emocjonalne Brunona Schulza w świetle słownictwa z Księgi listów,
    [w:] Materiały XVII Konferencji Młodych Językoznawców-Dydaktyków, Bydgoszcz - Wenecja 22-24 maja 1990, red. A. Otfinowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, s. 159-164.
  38. Sieradzka B. (1994). Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego oparte na zasadach podejścia komunikacyjnego, [w:] S. Gajda i J. Nocoń (red.), Kształcenie porozumiewania się. Materiały konferencji naukowej, Opole 26-28.09.1994 r., Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 249-254.

Artykuły hasłowe w słownikach

  1. Sieradzka-Baziur B. (2012). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. V, T-Ż, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
  2. Sieradzka-Baziur B. (2008). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała, (red.), t. 4, Po-Ś, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
  3. Sieradzka-Baziur B. (2003). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 3, N-Pł, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
  4. Sieradzka-Baziur B. (1998). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 2, I-M, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
  5. Sieradzka B. (1994). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 1, A-H, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.

Recenzje, sprawozdania, edytoriale

  1. Sieradzka-Baziur B. (2017). [recenzja] Wychowanie emocjonalne w XXI wieku według pedagogiki serca Marii Łopatkowej, Pedagogika serca. Wychowanie emocjonalne w XXI wieku, E. Lewandowska-Tarasiuk, J. Łaszczyk, B. Śliwerski (red.), Difin, Warszawa 2016, ss. 215, Studia Paedagogica Ignatiana 2(2017), vol. 20, s. 255-258.
  2. Sieradzka-Baziur B. (2016). [edytorial] Pamięć ?konteksty humanistyczne i społeczne, Horyzonty Wychowania,
    t. 15 (36), s. 5-6.
  3. Sieradzka-Baziur B. (2015). [recenzja] 2015, T. Zubrzycka-Maciąg, J. Kirenko, Asertywność nauczycieli, Badania empiryczne, Lublin 2015, s. 285, Horyzonty Wychowania, t. 14, nr 32, s. 192-194.
  4. Sieradzka-Baziur B. (2014). [recenzja] Zarys metodyki pracy mediatora w sprawach cywilnych, A. M. Arkuszewska, J. Plis, (red.), Warszawa: LEX a Wolters Kluwer business, 2014, ss. 221, Horyzonty Wychowania,
    t. 13 (27), s. 167-169.
  5. Sieradzka-Baziur B. (2014). [recenzja], K. Zabawa, The Story Begun. Polish Children's Literature after 1989 and Contemporary Culture), Journal of Preschool and Elementary Education, 2 (6), s. 139-142.
  6. Sieradzka-Baziur B. (2013). [edytorial], Horyzonty Wychowania, t. 12 (24), s. 7-10.
  7. Sieradzka-Baziur B. (2012). [recenzja] Najnowsza diagnoza pedagogiczna edukacji elementarnej Recenzja książki: Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, (red.).H. Sowińska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, nr 23/1, s. 123-126.
  8. Sieradzka-Baziur B. (2011). [recenzja] E. Kwapień, Kształtowanie się zasobu leksykalnego polszczyzny XIX wieku - rzeczowniki (na podstawie danych leksykograficznych), Warszawa 2010, s. 301, Język Polski, XCI, z. 4,
    s. 316-318.
  9. Sieradzka-Baziur B. (2011). [recenzja] J. Legomska, PAŃSTWO, NARÓD, OJCZYZNA w dawnej polszczyźnie. Leksykalno-semantyczny opis pojęć, Katowice 2010, s. 182, Język Polski XCI 2-3, s. 223-224.
  10. Sieradzka-Baziur B. (2009). [recenzja] E. Deptuchowa (2008). Odpowiedniki czeskiego aorystu w Biblii królowej Zofii (Genesis-Iosue), Kraków: Wydawnictwo LEXIS, s. 155, Język Polski LXXXIX, nr 3, s. 232-234.
  11. Sieradzka-Baziur B. (2007). [recenzja] Mały słownik zaginionej polszczyzny, 2003, (red.), F. Wysocka, opracowali E. Deptuchowa, M. Frodyma, L. Szelachowska-Winiarzowa, F. Wysocka, Kraków, Język Polski LXXXVII,
    z. 3, s. 229-232.
  12. Sieradzka-Baziur B. (2005). [recenzja] Linguistica Bidgostiana, A. S. Dyszak (red.), vol. I, Bydgoszcz 2004, Język Polski LXXXV, z. 1, s. 76-78.
  13. Sieradzka-Baziur B. (2004). [recenzja] Język religijny dawniej i dziś. Materiały z konferencji, Gniezno 15-17 kwietnia 2002, S. Mikołajczak, T. Węcławski (red.), Biblioteczka Poznańskich Studiów Polonistycznych Serii Językoznawczej 21, Poznań 2004, Język Polski LXXXIV, z. 5, s. 380-383.
  14. Sieradzka-Baziur B. (2002). [recenzja] Krzysztof Maćkowiak, Bogdan Walczak, Język i styl w kręgu zainteresowań Edmunda Bojanowskiego, Biblioteka Grabonoskich Zapisków Regionalnych nr 5, Poznań - Zielona Góra, Grabonóg 2001, Język Polski LXXXII, z. 1, s. 65-66.
  15. Sieradzka-Baziur B. (2001). [recenzja] Problemy frazeologii europejskiej IV, A. M. Lewicki, (red.), Lublin 2001, ss. 100, Polonica, t. XXI, s. 338-340.
  16. Sieradzka-Baziur B. (2000). [recenzja] T. Korpysz, J. Puzynina, Wolność i niewola w pismach Cyprina Norwida, seria słownikowych zeszytów tematycznych, zeszyt 4, pod red. naukową J. Puzyniny, Warszawa, s. 199, Język Polski LXXX, z.3-4 s. 286-289.
  17. Sieradzka-Baziur B. (1997). [recenzja] Jan Kochanowski, Laments, translated by Seamus Heaney and Stanisław Barańczak, Farrar, Straus and Giroux, New York 1995, s. XVIII+ 54 (oraz Faber and Faber, London 1995) i inne tłumaczenia Trenów Jana Kochanowskiego na język angielski, Język Polski LXXVII, z. 1, s. 57-61.
  18. Sieradzka B. (1995). [recenzja] Skubalanka T. (1995) O stylu poetyckim i innych stylach języka, Lublin, Język Polski LXXV, z. 4-5, s. 359-362.
  19. Sieradzka B., Cieszyńska J., Rachwałowa M., Zarębina M. (1995). Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji: Kolędy w Polsce i w krajach słowiańskich - geneza, rozwój, stan obecny (WSP Kraków 9-12 stycznia 1995 r.), Język Polski LXXV, z. 3, s. 228-234.
  20. Sieradzka B. (1995). [recenzja] Koziara S. (1993). Pojęcia wartościujące w polskich przekładach Psałterza, Kraków, ss. 153, Język Polski LXXV, z. 4-5, s. 377-379.

Publikacje multimedialne

  1. Sieradzka-Baziur B., Hentschel G., Mika D. (2016). Bibliographie zu deutschen Lehnwörtern im Polnischen
    und Kaschubischen, BIS-Verlag der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg ISBN: 978-3-8142-2341-4 , s. 1-69 (pobierz)
  2. Słownik pojęciowy języka staropolskiego, 2015 (zob.)
  3. Sieradzka-Baziur B. (2011). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego (opis), [w:] M. Bańko, M. Majdak, M. Czeszewski (red.), Słowniki dawne i współczesne. Internetowy przewodnik edukacyjny, Warszawskie Koło Leksykograficzne (zob.)

Udział w konferencjach z referatami, odczyty

  1. "Wychowanie a język w świetle Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie Janusza Korczaka",
    Współczesny stan i perspektywy badań językoznawczych nad przekładem, Żytomierz 2019 r.,
    Organizator: Żytomierski Uniwersytet Państwowy, Ukraina.
  2. "Początki języka naukowego pedagogiki na przykładzie szesnastowiecznych Książek o wychowaniu dzieci Erazma Glicznera",
    Przeszłość w języku zamknięta II , Częstochowa 2018 r.,
    organizator: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie.
  3. "Terminologia pedagogiczna",
    Pedagogika wczoraj i dziś, Żytomierz 16-17.04. 2018 r.,
    organizator: Żytomierski Uniwersytet Państwowy.
  4. "Dawne ukraińskie i polskie słownictwo pedagogiczne",
    Ukraińsko-polskie badania pedagogiczne i psychologiczne w ujęciu diachronicznym i synchronicznym,
    Żytomierz, 10-11.09.2018 r.,
    organizator: Żytomierski Uniwersytet Państwowy.
  5. "Dwujęzyczność w nowoczesnym systemie Ukrainy",
    Ukraińsko-polskie badania pedagogiczne i psychologiczne w ujęciu diachronicznym i synchronicznym,
    Żytomierz, 10-11.09.2018 r.,
    organizator: Żytomierski Uniwersytet Państwowy.
  6. "Semantics and Form of Movements of Thought (kontynuacja)",
    Ludwig Wittgenstein's "Movements of Thought" as registration of the proces of shaping his own personality, Kraków 22-23.06.2018 r.,
    organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie.
  7. "Semantics and Form of Movements of Thought",
    Ludwig Wittgenstein's "Movements of Thought" as registration of the proces of shaping his own personality, 7-8.06.2018 r.,
    organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie.
  8. "Wychowanie według zasad porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga jako przeciwdziałanie mowie nienawiści",
    Naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie, Rzeszów 2017 r.,
    organizator: Uniwersytet Rzeszowski.
  9. "Wychowanie patriotyczne w rodzinie-ambiwalencja postaw. Analiza wypowiedzi ankietowych",
    Wychowanie patriotyczne Polaków - tradycja i współczesność, Oświęcim 2017 r.,
    organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Oświęcimiu.
  10. "Typy wartości w tekstach literackich podręcznika dla klas 1-3 Nasza szkoła",
    Wczesna edukacja dziecka - trywializacja czy modernizacja, Kraków 2016 r.,
    organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie.
  11. "Struktura słownictwa staropolskiego w świetle Elektronicznego Słownika pojęciowego języka staropolskiego",
    Kongres Historyków Języka. Językoznawstwo historyczne - w poszanowaniu przeszłości, w trosce o przyszłość, Katowice 2016 r.,
    organizator: Uniwersytet Śląski.
  12. "Sytuacja rodziny żydowskiej w czasie II wojny światowej w świetle wybranych tekstów biograficznych",
    Obszar Europy Środkowej w geopolityce mocarstw - od Mitteleuropy do integracji europejskiej,
    Oświęcim 2016 r.,
    organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Oświęcimiu.
  13. "Najstarsze polskie słownictwo pedagogiczne",
    Konferencja Historycznojęzykowa: W kręgu danej polszczyzny, Kraków 2016 r.,
    organizator: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie.
  14. "Pojęcie język w dwóch słownikach inspirowanych kategoryzacją semantyczną Rudolfa Halliga i Walthera von Wartburga" (wraz z K. Kajtoch),
    Dawne z nowym łącząc… In memoriam Mariani Kucała, Lublin 2015 r.,
    organizator: Katolicki Uniwersytet Lubelski.
  15. "O słownictwie polskim okresu przemian po roku 1989. Odmiana komputerowo-internetowa języka",
    Spotkania polonistyk trzech krajów ? Chiny, Korea, Japonia, Tokio 2014 r.,
    organizator: Tokyo Uniwersity of Foreign Studies.
  16. "Najdawniejsze słownictwo w przygotowywanym Słowniku pojęciowym języka staropolskiego"
    (wraz z K. Kajtoch i D. Miką),
    W kręgu dawnej polszczyzny, Kraków 2014 r.,
    organizator: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie.
  17. "Mediacja w średniowieczu w świetle faktów językowych",
    Ciągłość i zmiana w języku i w językoznawstwie. LXXII Zjazd Polskiego Towarzystwa Językoznawcze, Kraków 2014 r.,
    organizator: Uniwersytet Jagielloński.
  18. "Rozmyślanie przemyskie ?losy zabytku językowego i jego wykorzystanie w badaniach",
    Rozmyślanie przemyskie. Świadectwo średniowiecznej kultury religijnej, Przemyśl 2014 r.,
    organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska.
  19. "WYOBRAŹNIA jako pojęcie",
    Edukacja Artystyczna - Dylematy Teorii i Praktyki, Kraków 2014 r.,
    organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie.
  20. "Some Remarks on the Religious Language in the Selected Texts by Ludwig Wittgenstein",
    Wittgenstein - filozof kultury, Kraków 2014 r.,
    organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie.
  21. "Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego"
    Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej,
    Kraków 2012 r.,
    organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie.
  22. "Wkład językoznawców do badań nad spuścizną tekstową księdza Piotra Skargi i perspektywy dalszych analiz językoznawczych",
    PoRzecz o dziele Piotra Skargi. Słowo o historii, języku i kulturze, Kraków, 2012 r.,
    organizator: Akademia Ignatianum w Krakowie.
  23. "Wyrazy japońskie w tekstach do nauki języka polskiego dla Japończyków" (wraz z T. Majtczakiem),
    Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego ?2. Jubileusz 50 lecia Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, Łódź 2009 r.,
    organizator: Uniwersytet Łódzki.
  24. "Etymologia i semantyka wyrazu tożsamość",
    Językowo-kulturowy obraz tożsamości, Piotrków Trybunalski, 2009 r.,
    organizator: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim.
  25. "Najstarsze polskie słownictwo należące do rodziny wyrazowej ród",
    Rodzina w języku i kulturze, Piotrków Trybunalski, 2008 r.
    organizator: Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim.
  26. "W Japonii po polsku - przegląd ważniejszych zagadnień",
    Dydaktyka XXI wieku, Piotrków Trybunalski 2007 r.,
    organizator: Akademia Świętokrzyska im. J. Kochanowskiego w Kielcach, Filia w Piotrkowie Trybunalskim.
  27. "Interferencja w procesie przyswajania języka polskiego przez Japończyków" (wraz z T. Majtczakiem),
    VII międzynarodowa konferencja Stowarzyszenia "Bristol" Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego, Kraków 2007 r.,
    organizator: Uniwersytet Jagielloński.
  28. "Nauczanie języka polskiego studentów pierwszego roku Tokyo University of Foreign Studies a nowy dwujęzyczny podręcznik do nauki tego języka",
    Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. VI Międzynarodowa Konferencja Glottodydaktyczna, Warszawa 2004 r.,
    organizator: Uniwersytet Warszawski.
  29. "Semantyka oraz cechy językowo-stylistyczne wybranych polskich hymnów",
    Spotkanie naukowe slawistów japońskich, Tokio 2002 r.,
    organizator: Tokyo University of Foreign Studies.
  30. "Czas w wierszu Wisławy Szymborskiej Ludzie na moście a drzeworyt Hiroshige Utagawy Nagły deszcz na moście Ohashi" (wraz z Akane Miyamoto),
    Język a czas, Karpacz 2001 r.,
    organizator: Uniwersytet Wrocławski.
  31. "Czy nowe polskie słowniki mogą pomóc cudzoziemcom w nauce języka polskiego",
    Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Cieszyn 2000 r.,
    organizator: Uniwersytet Śląski.
  32. "Składniowe sposoby wyrażania emocji w polskich utworach Jana Kochanowskiego (zdania życzące)",
    VII Poznańskie Spotkania Językoznawcze, Poznań 1999 r.,
    organizator: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
  33. "Językowy obraz serca w polskich utworach Jana Kochanowskiego",
    Tekst staropolski w badaniach, dydaktyce i edycji, Łódź 19-21.05.2003 r.,
    organizator: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.
  34. "Dlaczego potrzebne jest wydanie suplementu do Słownika staropolskiego?",
    Uczucia w języku i tekście, Karpacz 1998 r.,
    organizator: Uniwersytet Wrocławski.
  35. "Słowniki języka polskiego a nauka tego języka",
    Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin 1999 r.,
    organizator: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
  36. "Jak poprosić Polaka o pomoc, jak mu coś zaproponować, jak wyrazić swoją sugestię? - zdania podrzędne ze spójnikami żeby, aby, ażeby, by, gdyby" (wraz z J. Kozioł),
    Kształcenie polonistyczne cudzoziemców, Łódź 1997 r.,
    organizator: Uniwersytet Łódzki.
  37. "Pytania retoryczne z utworów Jana Kochanowskiego w funkcji wyrażania emocji",
    Język Teoria-Dydaktyka, Trzcinica k. Jasła 1998 r.,
    organizator: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Rzeszowie
  38. "O stylistyce listów Brunona Schulza",
    Studia o języku i stylu artystycznym. Praktyka językowo-stylistyczna w tekstach artystycznych doby nowopolskiej, Zielona Góra 1996 r.,
    organizator: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego w Zielonej Górze.
  39. "O semantyce polskich i angielskich wykrzykników właściwych wyrażających emocje" (wraz z W. Hrycyną),
    Między oryginałem a przekładem II, Przekład, jego tworzenie się i wpływ, Kraków 1995 r.,
    organizator: Uniwersytet Jagielloński.
  40. "Porandogoto nihongono tegamino taishiokenkyu - opuninguto kurozinguno kozo" (wraz z Chie Yamane),
    To Commemorate 75 Years of Japanese Language Teaching at Warsaw University,
    organizator: Uniwersytet Warszawski.
  41. "Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego oparte na zasadach podejścia komunikacyjnego",
    Kształcenie porozumiewania się, Opole 1994 r.,
    organizator: Uniwersytet Opolski.
  42. "Stany emocjonalne Brunona Schulza w świetle słownictwa z Księgi listów",
    XVII Konferencja Młodych Językoznawców- Dydaktyków, Bydgoszcz-Wenecja 1990 r.,
    organizator: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.